“Se oli todellinen menestys alusta alkaen…”
Hei, Henrik Turefelt, Fjäråskupanin pitkäaikainen suunnittelija ja tuotekehittäjä – kerro hieman Cupolin alkuperästä.
– 20 vuotta sitten olimme aloittaneet matkamme kohti tuotteidemme modernisointia. Katselimme paljon eurooppalaisia toimijoita, erityisesti italialaisia ja saksalaisia. Halusimme heidän tavoin tarjota asiakkaillemme pakettiratkaisuja, joissa sekä kupu että tuuletintekniikka ovat laadukkaita – jotakin. johon olimme aikaisin siirtymässä Ruotsissa. Muoti meni myös yhä enemmän ohuiden tuotteiden suuntaan. Eräs ensimmäisistä sen tyylisistä malleistamme oli juuri Cupol, jonka suunnittelussa olin mukana.
Kuinka kuvailisit Cupolin designia?
– Cupol on tyylikäs perinteisine ulkoasuineen ja pehmeine ja tarkkoine linjoineen. Lisäksi siinä on hienoja yksityiskohtia, kuten kaareva putki, joka kulkee pitkin etuosaa ja antaa hieman ekstraa kuvun ulkoasuun.
Minkä tyyppisiin keittiöihin se sopii?
– Pehmeyden ja tarkkuuden yhdistelmän ansiosta se sopii sekä perinteiseen että nykyaikaiseen keittiöön. Se on todellinen kameleontti, joka ei hallitse liikaa, vaan sulautuu monenlaisiin ilmeisiin. Se on luultavasti yksi syistä, miksi se on edelleen niin suosittu.
Tuntuiko jo varhain, että se myisi erityisen hyvin?
– Se oli todellinen menestys heti alusta alkaen. Muistan, että esittelimme sen messuilla ja kaikki halusivat tulla puhumaan uudesta Cupol-kuvustamme. Se oli tietenkin todella mukavaa!
Miksi Cupolista on tullut niin pitkäikäinen klassikko?
– Tuotteen selkeä vahvuus on tietysti muoto ja vetovoima, joilla se erottuu juuri tarpeeksi. Sen vuoksi se on mukautunut hyvin erilaisiin ympäristöihin ja ollut erittäin hyvin tasapainossa viime vuosikymmenten erilaisissa sisustustrendeissä. Cupol ei todellakaan ole vain muoto itsensä takia, vaan kaikkea on ajateltu ja siksi se on yhtä ajankohtainen vielä nykyään – 20 vuotta myöhemmin.
Onko sitä päivitetty vuosien kuluessa?
– Yrityksenä päätimme jo varhain olla teknologian etulinjassa. Cupolin kehittämisen yhteydessä valitsimme useita keskeisiä teknisiä etuja: “meillä on oltava paras tuuletinmoottori ja kaikkien komponenttien on oltava huippuluokkaa”. Sen jälkeen olemme vuosien saatossa päivittäneet sitä, jotta tämä motivaatio olisi aina ajankohtainen. Vaihdoimme hiljattain AC-moottorin energiatehokkaampaan ja hiljaisempaan EC-moottoriin. Lisäksi olemme vaihtaneet halogeenivalaistuksen LED-valaistukseen ja sijoittaneet uuden ja nykyaikaisen hallintapaneelin.
Cupolin tulevaisuus?
– Cupol on edelleen eräs myydyimmistä tuotteistamme, ja se on itse asiassa jatkuvasti viiden myydyimmän tuotteen joukossa. Se on olemassa varmasti vielä pitkään. Tuntuu erittäin mukavalta olla mukana kehittämässä asiakkaidemme keskuudessa niin suosittua kupua.
Henrik Turefelt, suunnittelija ja tuotekehittäjä.